اهمیت احراز هویت مشتری در کسب و کار های اینترنتی

در کسب و کار هویت فرد بخش مهمی می باشد. در کسب و کارهای سنتی یا آفلاین همیشه شناخت فردی مشتری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده ، هست و خواهد بود. کسب و کار یک رفتار کاملا اجتماعی می باشد که بخش مهمی از زندگی روزانه انسان درگیر آن می باشد.

هویت فرد در کسب و کار بابت معاملات اعتباری ( چک ، سفته ، نسیه و… ) و همچنین همکاری اقتصادی ( کارمندان ، نمایندگی ، شریکت و… ) اصلی ترین و مهمترین بخش یک کسب و کار را تشکیل می دهد.

پس از رواج کسب و کار اینترنتی اکثر مواقع ما مشتری خود را نمی بینیم و فقط طبق اطلاعاتی که از خود ثبت می کند می توانیم تنها او را تصور کنیم . شاید شما تجریه معاملات اینترنتی مانند خرید از فروشگاه های اینترنتی و یا سایت هایی مانند دیوار و یا شیپور را داشته باشید.

اطمینان فردی در این سایت ها ساز و کار مشخصی دارد که در بیشتر مواقع خیلی قدرتمند نیست و هشدار و دقت در معامله باز هم به مشتری یا مصرف کننده واگذار می شود.

ما به عنوان یک فروشنده یا خدمات دهنده اینترنتی که یک سایت داریم نیاز است مشتریان خود را احراز هویت کرده و بشناسیم.

خصوصا مشاغل خدماتی که ممکن است حضور یک فرد تبهکار در جمع مشتریان ایجاد مشکلات فراوان برای مجموعه و مشتریان مجموعه نماید.

بهتر است که در ابتدا شروع کار حتما احراز هویت را لحاظ نمایید و از اتفاقات ناگوار پیشگیری نمایید .

یکی از تخلفات اینترنتی فیشینگ ها و سرقت از حساب افراد می باشند که در چند ماه گذشته یک اتفاق جالب برای ما افتاد که بر حسب تجربه اتفاق خوبی بود.

کاربری در سایت ما ثبت نام کرد و ایمیل و شماره موبایل خود را از طریق سیستم وریفای تایید نمود. همچنین کارت ملی خود را نیز ارسال کرد که البته کارت ملی قدیمی بود و با توجه به شرایط کارت ملی فعلا نمی توان اجباری بر کارت ملی هوشمند وضع نمود.

تنها چیزی که باعث شد ما به این فرد مشکوک شویم این بود که توانایی پرداخت فاکتور بالای 100 هزار تومان را نداشت و جالبت اینکه از طریق افزایش وجه مبلغ مورد نیاز خود را در اعتبار مالی شارژ می کرد و سپس اقدام به پرداخت صورتحساب و خرید از طریق حساب اعتباری می نمود.

پس از بررسی متوجه شدم پرداخت ها هر بار با کارت جداگانه ای می باشد و از آنجا که رمز دوم اینترنتی ثابت فقط تا 100 هزار تومان اجازه خرید اینترنتی می دهد این فرد با کارت های هک شده اقدام به خرید سرویس می نمود.

در نهایت حساب فرد مسدود و از طریق مراجع مربوط به جرایم سایبری پیگیری شد.

 

در این تجربه نیاز است شما چند مورد را در معاملات مشکوک انجام دهید.

1- مبالغ 100 هزار تومان و پایینتر را که از درگاه اینترنتی واریز می شوند را کنترل کنید.

2- حتما به آی پی فرد خریدار دقت کنید که از ایران باشد زیرا می تواند بعدا به شما کمک نماید.

3- حتما بررسی کنید آدرس و شماره تلفن ثابت صحیح باشد. تلفن ثابت از طریق تماس می توانید بررسی کنید و اینکه آدرس را از طریق کد پستی آنلاین می توانید کنترل نمایید.

4- حتما از فرد کارت ملی بخواهید .

در موارد بالا در قسمت پیگیری از طریق تلفن ثابت تا حد زیادی می توانید از مشکلات جلوگیری نمایید و همچنین در صورت گرفتن کارت ملی می توانید رفتار بد را کاهش دهید .

شاید بگویید شاید کارت ملی برای شخص دیگری باشد به هر حال ما نسبت به مدارک هویتی مان باید پاسخگو باشیم.

 

شاید این روش بسیار کسل کننده یا بروکراسی وار باشد اما بهتر از آن است که شما کسب و کار اینترنتی خود را برای جولان دادن تبهکاران اینترنتی باز بگذارید و قطعا نداشتن مشخصات صحیح از مشتری برای شما به عنوان مالک کسب و کار تبعات دارد.

به هر حال همه ما وظیفه داریم در سالم سازی فضای کسب و کار اینترنتی تلاش نماییم.

اگر به دلیل سهل انگاری کسب و کار و یا سرویس و خدماتی که ارائه می دهید گریبان گیر مشتریان بی گناه شما خواهد شد و به آن ها خسارت جدی وارد می نماید.

متاسفانه یک مورد تجربه بدی داریم که مشتری از ما سرویس گرفت و اقدام ضد امنیتی انجام داد و باعث شد سرویس ما چند ساعت قطع شود.

از آنجا ترجیح دادیم برای حفاظت از منافع خود و مشتریان خودمان احراز هویت را جدی بگیریم.

در فیلمی که در ادامه قرار خواهم داد نکات جالبی را توضیح دادم که دیدنش خالی از لطف نمی باشد.

موفق پیروز باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.